بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر

ساخت وبلاگ

 

???What should we do to treat hemorrhoids

بواسير و يا همان هموروئيد (Hemorrhoids) بيماري مقعدي مي باشد كه در بيشتر افراد بالاي 50 سال بهوجود مي ايد و دليل اصلي ان هم يبوست مي باشد
البته اين بيماري علت هاي ديگري هم مثل چاقي و افزايش وزن، بارداري، بلند كردن وسايل سنگين و ... دارد اما بيشترين دليل ابتلا افراد به ان يبوست مي باشد

بنابراين اگر شما تا به حال بواسير را تجربه نكرده ايد و گرفتار ان نشده ايد پس بهتر است كه از حالا با رعايت رژيم غذايي پرفيبر و جلوگيري از يبوست، از اين بيماري پيشگري نماييد.

اما اگر با اين بيماري درگير هستيد و نميدانيد كه براي درمان بواسير چه بايد كرد با ما همراه باشيد:

اول از همه بايد بگويم كه بواسير بيماري اي نيست كه خود به خود و يا با روش هاي خانگي درمان شود اگر هم با اين روش ها توانستيد اين بيماري را درمان كنيد بايد بدانيد كه با اولين يبوست شدن دوباره به سراغتان خواهد امد پس براي درمان دائمي بدون بازگشت و هميگشي اين بيماري حتما حتما در وهله اول به پزشك متخصص بواسير يا هموروئيد مراجعه نماييد تا ويزيت شويد و پزشك شما را معاينه نمايد:


معاينه بواسير

بعد از معاينه اگر بواسير شما در مراحل ابتدايي باشد و بيرون زدگي نداشته باشد يعني زائده اي گوشتي مانند از مقعدتان به بيرون نيامده باشد به اين معني است كه بيماري شما هنوز پيشرفت نكرده و مي توان با روش هايي مثل روش هاي درمان خانگي جلوي بدتر شدن و پيشرفت انرا گرفت پس پزشكتان به شما توصيه مي كند كه فيبر بيشتري مصرف كنيد تا دچار يبوست نشويد و شايد پماد و يا كرم هايي مثل پماد انتي هموروئيد هم براي شما تجويز نمايد كه درد داخلي ان را بهبود بخشد. اما اگر شما دير به پزشك مراجعه نماييد و بواسيرتان پيشرفته شده باشد يعني بيرون زده باشد و هنگام عمل دفع شاهد خونريزي و يا درد باشيد پزشك راهي جز جراحي و يا عمل بواسير براي شما ندارد اما اين عمل مي تواند به دو صورت انجام شود:

يا اينكه به صورت سنتي و با تيغ جراحي عمل شويد كه مزاياي كم و معايب بسياري مثل بيهوشي، بازگشت دوباره و بيماري، درد بسيار و ... دارد و بيمار پس از بيهوشي باد درد زيادي را تحمل كند و هيچ تضميني هم نيست كه بعد از جراحي با تيغ بواسير شما دوباره برنگردد اين روش تقريبا در بيشتر جاها منسوخ شده و روش ليزر درماني محبوبيت بيشتر پيدا كرده است.


جراحي سنتي بواسير


و يا اينكه درمان بواسير يا هموروئيد با ليزر را انجام دهيد كه بيشتر پزشكان متخصص همين روش را پيشنهاد مي كنند و نسبت به ساير روش ها مزاياي بسياري مثل عدم نياز به بيهوشي، درد كم و درمان سريع و بدون بازگشت دارد. در ليزر درماني بواسير، بيرون زدگي بواسير ( مشاهده عكس بيرون زدگي بواسير) توده اي كه از مقعد بيرون زده است را با نور اشعه ليزر كه به دو نوع كم توان و پرتوان تقسيم مي شود و نه با تيغ جراحي برش مي دهند و مي برند بدون اينكه نيازي به بخيه باشد بعد از مدتي محل ليزر ترميم مي شود. شما خودتان مي توانيد انتخاب نماييد كه با چه روشي درمان شويد و پزشكتان هم موظف است كه مزايا و معايب همه روش ها را براي شما بازگو كند.


درمان بواسير با ليزر

بعد از اينكه يكي از اين روش ها را براي درمان خودتان انتخاب كرديد بايد بعد از درمان هم مراقبت هاي ويژه اي و رژيم غذايي سرشار از فيبر داشته باشيد تا دچار مشكلات بعد از عمل نشويد.

بهتر است هروقت احساس نياز به دفع پيدا كرديد همان موقع عمل دفع را انجام دهيد و انرا به تعويق نيندازيد چون نگه داشتن و احتباس مدفوع باعث خشك شدن ان مي شود و در نتيجه مدفوع به سختي بيرون مي ايد كه مدفوع سفت و سخت هم يكي از علت هاي بواسير مي باشد.

همچنين سعي كنيد هنگام اجابت مزاج زور نزنيد و به زور سعي نكنيد مدفوع را خارج نماييد.
منبع : https://bit.ly/3hq3PuC

بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر...
ما را در سایت بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : jody medicinemagazine بازدید : 390 تاريخ : شنبه 4 مرداد 1399 ساعت: 14:13

به گزارش میهن بلاگ خون در مدفوع می تواند قرمز روشن ، تیره، سیاه و یا حتی مخفی باشد (با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست). علل خون در مدفوع دلایل متعددی دار که در بعضی مواقع مشکل خاصی نبوده و بی ضرر تا بیماری های آزار دهنده دستگاه گوارش مانند بواسیر(هموروئید) و شقاق مقعد (شکاف دیواره مقعد) که معمولا بعلت فشار زیاد هنگام دفع مدفوع سخت که با یبوست همراه است باشد و در بعضی مواقع بیماری بسیار خطرناک و جدی مانند سرطان است. در نتیجه با مشاهده علائم خون در مدفوع باید توسط یک پزشک متخصص معاینه شوید.

خونریزی رکتال به عبور خون قرمز روشن از مقعد اشاره دارد ، که اغلب با مدفوع و / یا لخته های خون مخلوط می شود. بیشتر خونریزی های روده از روده بزرگ ، روده یا مقعد ناشی می شود و می تواند با اسهال همراه باشد. رنگ خون هنگام خونریزی اغلب به محل خونریزی در دستگاه گوارش بستگی دارد. به طور کلی ، هرچه محل خونریزی به مقعد نزدیک تر باشد ، خون قرمز روشن تر خواهد شد. بنابراین خونریزی از مقعد که در انتهای کانال روده باشد به رنگ قرمز روشن است و نشان از تازه بودن خون و طی کردن مسیر کوتاهی دارد، در حالی که خونریزی از ابتدای روده بزرگ به رنگ قرمز تیره می باشد.

از دلایل شایع خونریزی رکتوم می توان به بواسیر ، شقاق مقعد ، پروکتیت ، بیماری کرون ، دیورتیکولوزیس ، کولیت اولسراتیو ، زخم رکتوم ، پرولاپس رکتال ، کولیت ایسکمیک ، آنژیو دیسپلازی ، تروما رکتوم ، سرطان مقعد ، سرطان روده بزرگ ، عوارض پرتودرمانی و موارد دیگر اشاره کرد که در ادامه به شایع ترین دلیل آن بیماری هموروئید یا بواسیر خونی است، می پردازیم.

بواسیر یا هموروئید خونی نوعی از این  بیماری است که به یکی از علائم شایع آن یعنی خونریزی اشاره دارد. بسیاری از افراد این نوع از هموروئید را تجربه می کنند. خونریزی مقعدی مشکل شایعی است که میتواند نگرانی های مختلفی را برای بیمار ایجاد کند. در ضمن نباید از کنار این علامت به سادگی گذشت زیرا امکان دارد نشانه ای از سایر بیماری های خطرناک تر باشد. اگر با این بیماری و علائم آن آشنایی ندارید پس باما همراه باشید.

بواسیر خونی چیست؟

بواسیر یا هموروئید نوعی از بیماری های نشیمنگاه یا مقعد هستند. این بیماری در واقع واریسی شدن سیاهرگ های مقعدی است  که به معنی گشاد شدن یا تورم این سیاهرگ ها است. این بیماری می‌تواند از عوامل مختلفی  در طول زندگی سرچشمه گیرد و در صورتیکه علائم این بیماری را دارید میتوانید برای درمان بواسیر خونی به کلینیک نوین مراجعه فرمائید.

اما چنانچه بواسیر دچار خونریزی شود، یعنی سیاهرگ متورم شده در اثر عوامل مختلف آسیب دیده و پاره شده است پس بیمار بواسیر خونی را تجربه خواهد کرد.

بواسیر به طور کلی دارای دو نوع داخلی و خارجی است. که در نوع اول سیاهرگ های داخل مقعد و درون کانال مقعد و در نوع دوم سیاهرگ ها یا عروق خارج از مقعد و بر روی دریچه مقعد دچار آسیب شده اند. هم هموروئید داخلی و هم خارجی ممکن است دچار خونریزی شود و در واقع بواسیر خونی به هر دو نوع بواسیر اشاره دارد. اما در نظر داشته باشید که هموروئید خونی با هموروئید ترومبوزه متفاوت است.

علائم بواسیر خونی؟

بیماری بواسیر بسته به نوع آن علائم متفاوتی دارد. به علاوه مرحله بیماری نیز در بروز علائم و شدت آنها تاًثیر گذار است‌. خونریزی از بواسیر یکی از مهمترین علائمی است که بیمار در مراحل پیشرفته عارضه تجربه می کند. سایر علائمی که بواسیر خونی در کنار خونریزی ایجاد میکند. به این شرح است:

  •    
  • •  قبل از بررسی سایر علائم بگوییم که خونریزی می تواند به اشکال خون در مدفوع و یا مشاهده خون بر روی دستمال توالت نیز باشد.
  •    
  • •  درد شدید خصوصا هنگام دفع
  •    
  • •  تورم و التهاب مقعد
  •    
  • •  احساس توده ای در مقعد
  •    
  • •  بیرون زدگی های گوشتی
  •    
  • •  لمس توده ای متورم در اطراف مقعد
  •    
  • •  خارش و سوزش
  •    
  • •  خروج ترشحات از مقعد
بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر...
ما را در سایت بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : jody medicinemagazine بازدید : 354 تاريخ : يکشنبه 14 ارديبهشت 1399 ساعت: 13:35

۶ روش موثر درمان بیماری هموروئید

بواسیر متورم شدن سیاهرگ ها در کانال مقعد (بواسیر داخلی) و یا خارج از آن بر روی دریچه مقعدی (بواسیر خارجی) است. درد شدید، خونریزی، سوزش و خارش  مقعد و از همه مهمتر لمس توده های گوشتی خارج شده از مقعد از علائم این بیماری هستند. روشهای درمانی متعددی برای این عارضه وجود دارد، اما تنها روش قطعی برای درمان، از بین بردن این توده در کنار رعایت نکاتی برای پیشگیری از عود مکرر این عارضه است. پس با ما همراه شوید تا شما را با این روش ها  آشنا کنیم:

درمان سریع بواسیر با لیزر

بهترین و نیز سریع ترین روش ممکن که تا به امروز شناخته شده است؛ درمان این بیماری با لیزر است. لیزر سریع؛ سرپایی و قطعی بیماری را رفع میکند. پروسه درمان سریع بواسیر خارجی با لیزر، شامل برش بافت یا زائده ایجاد شده با استفاده از اشعه و بدون دخالت چاقوی جراحی است‌.

 لیزر در مطب پزشک و در کمتر از یک ساعت بیماری را رفع میکند. به گونه ای که بیمار نه تنها درد و خونریزی تجربه نکرده بلکه نیازی به تحمل عوارض تزریق داروی بیهوشی نیز نخواهد داشت.

چون این درمان سرپایی انجام شده، بنابراین نیازی به پرداخت هزینه های گزاف بستری در بیمارستان نخواهد بود و بیمار میتواند با هزینه و دردسری کمتر از شر این عارضه خلاص شود.

پزشکان متخصص و حاذق کلینیک نوین برای درمان قطعی بواسیر به گونه ای که امکان بازگشت این بیماری به حداقل ممکن برسد، این روش درمان را به بیماران پیشنهاد می کنند.

مزیت لیزر درمانی

این درمان عوارضی به همراه ندارد اما از مزیت های آن می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • بدون درد
  • بدون خونریزی
  • سرپایی و سریع
  • هزینه مناسب
  • بدون خطر و درمان قطعی
  • بدون آسیب و عوارضی نظیر بی اختیاری یا عفونت
  • مناسب برای انواع بواسیر
  • دوره نقاهت کوتاه

درمان با رابربند یا کش لاستیکی

۶ روش موثر درمان بیماری هموروئید

منظور از این درمان از بین بردن بواسیر توسط کش پلاستیکی است. عملکرد این درمان به این صورت است که توسط وسیله ای مخصوص کش بر پایه هموروئید بسته خواهد شد. در نتیجه آن، گردش خون در بافت قطع شده و در طی چند روز خشک شده و از مقعد خارج میشود.

این درمان سرپایی است. اما همان طور که ظاهر قضیه نیز مشخص است، به شدت دردناک بوده و بیماران بعد از بسته شدن کش تا دفع آن معمولا درد شدیدی را احساس می کنند. ضمن آنکه همراه با افتادن زائده بیمار دچار خونریزی نیز خواهد شد.

ادامه در صراط نیوز

بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر...
ما را در سایت بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : jody medicinemagazine بازدید : 376 تاريخ : دوشنبه 1 ارديبهشت 1399 ساعت: 13:26

به گزارش افکارنیوز، بیماری بواسیر خارجی یا همان هموروئید خارجی نوعی از بیماری های مقعدی یا نشیمنگاهی است. این بیماری شایع هیچ عامل خارجی نداشته و تنها سبک زندگی بیمار است که تاثیری مستقیم بر بروز بیماری، شدت آن و حتی درمان این عارضه دارد. از آنجایی که این بیماری به شدت شایع شده و در میان اقشار مختلفی از جامعه با هرسن و سالی خطر ابتلا به آن وجود دارد، توصیه می کنیم برای چند دقیقه ای همراه ما باشید و این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

بواسیر خارجی چیست؟

به طور کلی بواسیر به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم میشود. این بیماری در اثر متورم شدن یا گشاد شدن سیاهرگ ها ایجاد میشود. در صورتی  که این سیاهرگ ها داخل مقعد باشند، بواسیر از نوع داخلی و در صورتی که سیاهرگ های خارج از مقعد و بر روی دریچه آن، دچار التهاب و تورم شوند، بواسیر خارجی است.

علت چیست؟

علت بیماری بی شک خود فرد است. یعنی فردی که نسبت به سلامت دستگاه گوارش خود بی اهمیت است، به احتمال زیاد در معرض این عارضه قرار میگیرد. پس در صورتی که هر یک از شرایط زیر را دارا هستید، و آن را تغییر ندهید میتوانیم بگوییم در آینده ای نزدیک به هموروئید خارجی مبتلا خواهید شد:

  • بیشتر از ۸ ساعت در روز می‌نشینید
  • ورزش و فعالیت ندارید.
  • به طور مداوم دچار یبوست و اسهال هستید.
  • رژیم غذایی ناسالمی دارید.
  • سیگار میکشید.
  • رابطه جنسی مقعدی برقرار میکنید.
  • بارداری هستید یا به تازگی زایمان کرده اید.

 

علائم چیست؟

علائم بیماری در افراد متفاوت بوده و در شدت های مختلفی ظاهر می شوند. لازم است در صورت بروز این علائم با پزشک مشورت کنید. زیرا ممکن است علائم ناشی از بیماری های دیگری باشند. مهمترین علائم این بیماری عبارتند از :

 

  • درد شدید
  • متورم شدن اطراف مقعد و التهاب آن
  • خونریزی
  • لمس توده هایی برآمده اطراف مقعد
  • خارش و سوزش
  • علائم بیماری در افراد متفاوت بوده و در شدت های مختلفی ظاهر می شوند. لازم است در صورت بروز این علائم با پزشک مشورت کنید. زیرا ممکن است علائم ناشی از بیماری های دیگری باشند. مهمترین علائم این بیماری عبارتند از :

     

  • درد شدید
  • متورم شدن اطراف مقعد و التهاب آن
  • خونریزی
  • لمس توده هایی برآمده اطراف مقعد
  • خارش و سوزش
  • راه درمان چیست؟

    از آنجایی که این عارضه قدمت دیرینه دارد، در طی سالیان راهکاری های درمانی متفاوتی برای آن توصیه شده است. اما بهتر است قبل از هر اقدامی با پزشک در این مورد مشورت کنید.

    در ادامه چند روش برای درمان این بیماری معرفی میکنیم.

    لیزر بواسیر

    بهترین و موثر ترین روش برای درمان این بیماری است. اگر میخواهید قطعی، سریع و سرپایی به نتیجه مورد نظر برسید، از این روش استفاده کنید.

    همانطور که گفتیم تورم سیاهرگ علت بیماری است پس برای درمان باید این زائده از مقعد خارج شود. در گذشته برش توسط چاقو جراحی صورت می‌گرفت اما در این روش توسط لیزر برش صورت میگیرد. استفاده از لیزر موجب شده آسیب کمتری به بافت های اطراف وارد شود. به علاوه چون بافت هنگام برش ترمیم میشود از خونریزی و درد جلوگیری خواهد شد. از مزیت های درمان به این روش می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بدون درد و خونریزی
  • سریع و سرپایی
  • هزینه مناسب
  • نتیجه قطعی
  • درمان بی خطر و بدون عوارض
  • آسیب کمتر و نتیجه گیری سریع تر
  • جراحی

    یک روش دیگر برای درمان بواسیر عمل جراحی است. به این طریق بافت اضافی توسط جراحی برداشته میشود. این جراحی در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام میشود. اما به سبب درد شدید و مشکلاتی که پس از آن برای بیمار ایجاد میشود، انجام آن منسوخ شده است.

    در کنار تمامی این موارد در جراحی بواسیر خارجی خطر آسیب به اسفنکتر یا همان عضله دریچه مقعدی که وظیفه کنترل دفع را بر عهده دارد، وجود دارد. در نتیجه اغلب پزشکان انجام آن را توصیه نمیکنند. از معایب این درمان میتوانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • درد شدید
  • خونریزی
  • نیاز به بستری در بیمارستان
  • خطر عوارضی مانند عفونت و بی اختیاری
  • هزینه بیشتر
  • نیاز به مراقبت بیشتر و دوره نقاهت طولانی تر
  • اسکلروتراپی

    اسکلروتراپی یک روش سریع و سرپایی برای درمان هموروئید خارجی است. این درمان تنها یک تزریق ساده بوده و سریع انجام میشود. عملکرد اسکلروتراپی به این صورت است، که با تزریق مایعی مخصوص در سیاهرگ آسیب دیده چسبندگی ایجاد می کنند. با مسدود شدن سیاهرگ و قطع جریان خونرسانی عروق آسیب دیده ترمیم میشود. این درمان سریع و فوری است و به طبع نیاز به بستری در بیمارستان و یا پرداخت هزینه های گزاف ندارد. با این حال عوارض خاص خود را دارا است. این عوارض عبارتند از :

  • تورم و خونمردگی
  • احتمال عفونت
  • بی نتیجه ماندن درمان
  • کبودی محل تزریق
  • درمان خانگی

    درمان های خانگی مجموعه ای از روشها بوده که به کنترل سریعتر شرایط کمک میکند، اما به عنوان روشی قطعی برای درمان شناخته نمیشود. برخی از راهکارهای درمان خانگی عبارتند از:

  • فیبر: فیبر ماده ای مغذی است که در انواع سبزیجات و میوه ها یافت میشود. فیبر در روده انسان تجزیه نشده بنابراین در همان جا تجمع میکند و حجم مدفوع را افزایش خواهد داد. حداقل ۳۰ گرم در روز فیبر بخورید.
  • ورزش کنید : ورزش با بهبود عملکرد روده ها در درمان موثر است. از ورزش های ساده مثل پیاده روی کمک بگیرید و حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید.
  • آب بنوشید : نوشیدن آب برای بدن مفید است. زیرا که مدفوع را نرم کرده و عبور آن از مقعد را تسریع میکند. باید ۸ لیوان آب در طول روز بنوشید.
  • حمام سیتز : این روش درمان شامل نشستن و قرار دادن نشیمنگاه در آب گرم است. برای این کار از لگن تمیز یا وان حمام ضد عفونی شده کمک بگیرید. حداقل ۲۰ دقیقه در آب بشینید و برای افزایش  تاثیرگذاری به آن نمک اپسوم اضافه کنید. بهترین زمان حمام سیتز بعد از جراحی است.
  • کمپرس یخ : سرما موجب می‌شود درد شما به سرعت کاسته شود. برای این منظور چند تکه یخ را درون یک کیسه فریزر قرار داده و بر روی موضع اعمال کنید.
  • پیشگیری

    برای پیشگیری حتما نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • به مدت طولانی ننشینید.
  • اگر سابقه بواسیر دارید برای نشستن از بالش های نرم دوناتی شکل کمک بگیرید.
  • در صورت لزوم از ملین ها استفاده کنید تا دچار یبوست نشوید.
  • بهداشت مقعد را رعایت کنید.
  • لباس های مناسب بپوشید.
  • از استعمال سیگار بپرهیزید.
بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر...
ما را در سایت بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : jody medicinemagazine بازدید : 360 تاريخ : دوشنبه 1 ارديبهشت 1399 ساعت: 13:26

واکسن گارداسیل یا hpv که با نام واکسن زگیل تناسلی هم شناخته می شود، به عنوان اولین دارو برای پیشگیری از ابتلا به چندین نوع ویروس hpv ساخته شد. ویروس hpv یا پاپیلومای انسانی در واقع نوعی عفونت ویروسی است که از طریق رابطه جنسی و تماس پوست با پوست از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. البته ویروس پاپیلوم انسانی حدوداً 100 نوع مختلف دارد که زگیل تناسلی یکی از انواع کم خطر آن به شمار می رود. نوع پرخطر این ویروس می تواند منجر به بروز بیماری هایی مثل سرطان شود.

واکسن گارداسیل می تواند از ابتلا به برخی از گونه های hpv که با برقراری روابط جنسی ایجاد می شود پیشگیری کند. این دارو بدن را در برابر نوع 6، 11، 16 و 18 ویروس hpv محافظت می کند. همچنین از ابتلا به بیماری های زگیل تناسلی ، زگیل مقعد، سرطان آلت تناسلی یا واژن و انواع سرطان دهانه رحم پیشگیری می کند. گارداسیل توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده یا همان FDA تایید شده و برای دختران و پسران قابل استفاده است.

بنابراین توصیه می شود که دریافت این دارو برای زنان و مردان تا قبل از سنین نوجوانی و شروع فعالیت های جنسی انجام شود. بهترین زمان برای تزریق واکسن گارداسیل سن 9 تا 26 سالگی می باشد اما امکان تزریق آن در سنین بالاتر هم وجود دارد، با این تفاوت که این دارو در سنین بالاتر مصونیت های کمتری ایجاد می کند. واکسن hpv هیچگونه اثر درمانی برای افراد مبتلا به این ویروس نخواهد داشت اما با تزریق آن می توانید از ابتلا به انواع دیگر hpv جلوگیری کنید.

پیشگیری از سرطان رحم و ویروس HPV با واکسن گارداسیل

منبع: https://www.seratnews.com/fa/news/493669/%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%B1%D8%B7%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%AD%D9%85-%D9%88-%D9%88%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B3-hpv-%D8%A8%D8%A7-%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D9%86-%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%84

بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر...
ما را در سایت بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : jody medicinemagazine بازدید : 424 تاريخ : شنبه 3 اسفند 1398 ساعت: 16:35

یکی از شایع ترین بیماری های جنسی و مقاربتی زگیل تناسلی می باشد که ناشی از ویروس اچ پی وی یا پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. آلوده شدن به گروهی از ویروس های اچ پی وی در زنان میتواند منجر به سرطان رحم و سرطان دهانه رحم شود. برخی دیگر از انواع HPV میتواند باعث ابتلا به سرطان روده بزرگ شوند. عفونت HPV ویروسی به شدت مسری است که از شایع ترین بیماری های جنسی به شمار می رود. زگیل تناسلی در زنان بسیار خطرناک تر از مردان می باشد.

علائم زگیل تناسلی در زنان

این ویروس باعث ایجاد زگیل تناسلی و سرطان در زنان شده و یا گاهی اوقات بدون علائم است. از علائم و نشانه های زگیل تناسلی در زنان می توانیم به خارش، سوزش، یا حساسیت در اطراف واژن اشاره کنیم. از علائم و نشانه های دیگر زگیل های تناسلی در زنان می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • ممکن است زگیل ظاهری شبیه به گل کلم داشته باشد.
  • زگیل تناسلی می تواند در هر بخشی از بدن که در معرض تماس جنسی قرار می گیرد، ایجاد شود به طور مثال، زگیل در زنان در نواحی مانند واژن، دهانه رحم یا کشاله ران، دهان، گلو و … (در مردان، آلت تناسلی، اسکروتوم، ران یا کشاله ران) ظاهر می شود.
  • ایجاد خارش، درد و سوزش در ناحیه تناسلی از علائم این بیماری است.
  • زنانی که دچار زگیل تناسلی در داخل واژن می شوند، ممکن است علائمی از قبیل خونریزی پس از رابطه جنسی یا علائم غیر طبیعی واژن داشته باشند. همچنین اگر زگیل در مجاری ادرار ایجاد شود، ممکن است موجب انسداد مجاری ادرار شود.
زگیل تناسلی ویروس اچ پی وی HPV در زنان تصویر کوچک
عکس و شکل زگیل تناسلی در زنان

آیا زگیل تناسلی دردناک است؟

معمولا زگیل های تناسلی دردناک نیستند، گرچه ممکن است با خارش، حساسیت یا سوزش در محل زگیل همراه باشند.

حقایقی در مورد زگیل تناسلی در زنان

  • ویروس اچ پی وی (زگیل تناسلی) مسری است و از طریق تماس پوست با پوست یا تماس جنسی منتقل می شود؛ با این حال، ممکن است، زگیل بدون رابطه جنسی انتقال یابد.
  • هیچ درمان طبی طبیعی، خانگی یا درمان های دیگر نمی تواند این ویروس را به طور کامل از بدن خارج کند.
  • درمان های کنترلی برای زگیل های تناسلی در دسترس هستند، اما ممکن است زگیل ها در آینده مجدداً عود نماید.
  • استفاده از کاندوم مانع انتقال ویروس اچ پی وی در طول فعالیت جنسی می شود، اما به طور کامل از عفونت HPV جلوگیری نمی کند (زگیل تناسلی).
  • محققان تخمین زده اند که حداقل 75 درصد از مردان و زنان در سن بلوغ آلوده به ویروس HPV هستند.
  • هیچ درمانی برای ویروس اچ پی وی وجود ندارد، و تنها راه حل حذف زگیل های تناسلی است.
  • یک زگیل تناسلی در نواحی مرطوب مثل ناحیه تناسلی رشد می کند.
  • زگیل تناسلی (اچ پی وی) شایع ترین بیماری های جنسی است.

چه افرادی در معرض ویروس اچ پی وی قرار دارند ؟

ویروس اچ پی وی یا زگیل تناسلی شایع ترین بیماری منتقله از طریق ارتباط جنسی است. حدود 75٪ مردان و زنان به زگیل های تناسلی مبتلا می شوند. به طور تقریبی هر ساله در حدود 30 میلیون نفر به این ویروس آلوده می شوند که حدود 50٪ از مبتلایان بین سنین 15 تا 25 سال هستند.

ویروس اچ پی وی در اکثر افراد مبتلا به آن علائم یا ضایعاتی به همراه ندارند. برای تشخیص قطعی ابتلا به این ویروس آزمایشاتی وجود دارد، این تست شامل آزمایشات DNA است. افراد مبتلا به HPV که هیچ علائمی ندارند نیز می توانند از طریق تماس جنسی ویروس را به دیگران منتقل کنند.

در کشورهای توسعه یافته، غربالگری و درمان اولیه تغییرات پیش سرطانی دهانه رحم، به طور چشمگیری میزان بروز سرطان دهانه رحم را کاهش داده است. در کشورهای در حال توسعه که دارای زیرساخت های پزشکی یا مالی برای اجرای یک برنامه غربالگری هستند،احتمال بروز سرطان دهانه رحم ناشی از ویروس اچ پی وی بسیار بالاتر است. در واقع سرطان دهانه رحم هر سال در سراسر جهان حدود پانصد هزار زن را درگیر می کند. این بیماری در بسیاری از کشورها شایع ترین علت مرگ و میر ناشی از سرطان است.

دوره نهفتگی برای زگیل های تناسلی

بازه ورود ویروس اچ پی وی به بدن تا ایجاد زگیل تناسلی در افراد مختلف متفاوت است. از آنجایی که اکثر زمبتلا به ویروس هیچ نشانه ای ندارند و زگیلی ایجاد نمی شود. امکان تعیین زمان دقیق برای عود مجدد زگیل وجود ندارد. زگیل ممکن است روزها، ماه ها یا حتی سال ها پس از ورود عفونت مجدداً ایجاد شود.

بیش از 100 نوع از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می توانند انسان ها را آلوده کنند و از این تعداد، بیش از 40 نوع از آنها دستگاه تناسلی و مقعد مردان و زنان را آلوده میکنند. گاهی اوقات ضایعات تناسلی به نام condylomata acuminata یا زگیل های وریدی ایجاد می شوند. همچنین زیر گروهی از HPV ها می توانند به تغییرات پیش سرطانی در رحم و سرطان گردن رحم منجر شوند.

انواع HPV که موجب سرطان دهانه رحم می شوند، با سرطان های مقعد و آلت تناسلی در مردان و همچنین یک گروه سرطان سر و گردن (اوروفارنکس) در زنان و مردان مرتبط است. زگیل تناسلی و عفونت HPV عمدتا از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و خطر انتقال عفونت با تعدد شریک جنسی افزایش می یابد.

شایع ترین انواع HPV که باعث بروز عفونت های واژینال می شوند، عبارتند از، انواع HPV 6، 11، 16 و 18 (HPV-6، HPV-11، HPV-16 و HPV-18).هرچند انواع دیگرHPV نیز می توانند باعث عفونت شوند. در میان این موارد، HPV-6 و HPV-11 اغلب با ضایعات خوش خیم مانند زگیل های تناسلی همراه است. ولی سوش HPV-16 و HPV-18 بیشتر در سرطانهای سرویکس و آنژینال و دیسپلازی شدید گردن رحم یافت می شوند.

دیگر انواع HPV پوست را آلوده و باعث زگیل های معمول در قسمت های دیگر بدن می شود. برخی از انواع HPV ها (به عنوان مثال، اچ پی وی نوع 5 و 8) اغلب باعث ایجاد سرطان پوست می شوند.

چه کسانی می توانند واکسن گارداسیل اچ پی وی را دریافت کنند ؟

جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ پی وی و زگیل تنسالی بهتر است در نوجوانی واکسن گارداسیل یا همان اچ پی وی را تزریق کرد. این واکسن (Gardasil 9) مورد تاییدیه FDA برای استفاده زنان در سنین بین 9 تا 45 سال است. این واکسن ایمنی علیه 9 نوع از HPV شامل 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58 ایجاد می کند. یکی دیگر از واکسن هایی که برای پیشگیری از این بیماری موثر است با نام Cervarix شناخته می شود. این دارو شامل دو نوع 16 و 18 HPV است که مناسب استفاده در دختران 10 تا 15 ساله است.

تصویر واکسن زگیل تناسلی اچ پی وی HPV
تصویر واکسن زگیل تناسلی اچ پی وی HPV

درمان زگیل تناسلی

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای از بین بردن این ویروس از بدن وجود ندارد، و راهکار درمانی شامل حذف زگیل و ضایعات از روی پوست است. درمان های موجود برای ضایعات زگیل تناسلی، عبارتند از:

  • دارو و پماد که برای درمان زگیل های خیلی کوچک که در مراحل ابتدایی هست میتواند موثر باشد.
  • کرایو تراپی (انجماد زگیل تناسلی با نیتروژن مایع)
  • لیزر زگیل تناسلی که با استفاده از لیزر حتی ریشه زگیل نیز سوزانده میشود.

توجه داشته باشید که نباید از داروهای خانگی یا درمان های زگیل پوستی معمول در زگیل های تناسلی استفاده کنید.

چه اتفاقی می افتد اگر زگیل های تناسلی درمان نشوند؟

در بعضی از افراد، زگیل های تناسلی ممکن است طی چند ماه تا چند سال از بین بروند. در موارد دیگر، در صورت عدم درمان زگیل ها بزرگتر شده و شکل خوشه ای به خود می گیرند. حتی اگر زگیل ها به طور کامل برطرف شوند بازهم امکان هود مجدد آنها وجود دارد.

اگر زنی تغییرات پیش سرطانی (دیسپلازی) داشته باشد ؟ به سرطان مبتلا می شود؟

زنانی که دچار تغییرات پیش سرطانی در رحم می شوند، نیاز به درمان دارند تا اطمینان حاصل شود که این سلول ها به سرطان تبدیل نمی شوند. در این مورد، درمان معمولا شامل جراحی حذف یا تخریب بافت درگیر است.

Conization یک روشی است که ناحیه دهانه رحم را با استفاده از چاقو، لیزر یا یک روش شناخته شده به عنوان LEEP حذف می کند. کرایوتراپی یا لیزر درمانی نیز ممکن است برای نابودی بافتی که حاوی تغییرات بالقوه پیش سرطانی است، استفاده شود.

پیشگیری از بارداری در برابر عفونت HPV محافظت می کند؟

استفاده از برخی روش های پیشگیری از بارداری می تواند از گسترش HPV از طریق تماس جنسی جلوگیری کند. برخی از محققان تصریح کرده اند که عفونت HPV از مادر به نوزاد هنگام زایمان منتقل میشود. انتقال ژنهای آلوده از سایر روش های انتقال این ویروس به نوزاد است.

HPV معمولاً از طریق تماس جنسی مستقیم در طول فعالیت جنسی منتقل می شود. این ویروس از طریق مایعات بدن و یا خون یا ارگان هایی که برای پیوند برداشت می شود، منتقل نمی شود. استفاده از کاندوم باعث کاهش خطر ابتلا به HPV در طول فعالیت جنسی میشود، اما به طور کامل از عفونت HPV جلوگیری نمیکند. همچنین روش های کنترل و پیشگیری از بارداری هورمونی نمی توانند از گسترش عفونت HPV جلوگیری کنند.

اگر در معرض زگیل های تناسلی هستیم (HPV) چه کاری انجام دهیم ؟

افراد مبتلا به ویروس اچ پی وی و شرکای آنها، باید در مورد خطر ابتلا به HPV و ظهور مجدد ضایعات با پزشک مشورت کنند. باید توجه داشت که عدم وجود ضایعات احتمال انتقال بیماری را از بین نمی برد. همچنین استفاده از کاندوم در جلوگیری از گسترش عفونت به طور کامل موثر نیست.

زنان مبتلا به زگیل های تناسلی باید از اهمیت انجام منظم تست پاپ اسمیر برای غربالگری سرطان دهانه رحم و تغییرات پیش سرطانی در گردن رحم غافل نشوند. زیرا تغییرات پیش سرطانی را می توان درمان کرد و خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش داد. به همین ترتیب، مردان باید از خطر بالقوه سرطان های مقعد مطلع شوند.

آیا تست برای تشخیص زگیل تناسلی وجود دارد؟

گاهی اوقات ویروس HPV را با تغییراتی که در پاپ اسمیر ظاهر می شود، شناسایی می کنند. زیرا پاپ اسمیر، سلول های غیر طبیعی پیش سرطانی را شناسایی می کنند و عفونت HPV منجر به تغییرات پیش سرطانی در گردن رحم میشود. اگر نتیجه تست پاپ اسمیر غیر طبیعی باشد، لازم است تست های پیشرفته تری انجام شوند. همچنین HPV می تواند از طریق بیوپسی شناسایی شود.

آیا آزمایش DNA برای انواع عفونت HPV وجود دارد؟

در سال 2009، FDA اولین تست های DNA برای تشخیص انواع سرطان تناسلی را تایید کرد. دو آزمایش با نام Cervista HPV 16/18 و Cervista HPV HR از طریق DNA با شناسایی دو نوع شایع HPV مرتبط با سرطان این بیماری را تشخیص می دهند. این نوع HPV شامل دو سوش 16 و 18 و همچنین سایر انواع “HPV” مرتبط با سرطان است. این آزمایشها جایگزین تست استاندارد پاپ یا معاینه بالینی نمی شود و آنها در ترکیب با روشهای غربالگری سنتی برای کمک به برآورد خطر استفاده میشوند.

بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر...
ما را در سایت بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : jody medicinemagazine بازدید : 479 تاريخ : يکشنبه 13 مرداد 1398 ساعت: 16:34

پماد آنتی هموروئید،موارد مصرف،عوارض و نکات مهم در رابطه با مصرف آن

 

یکی از درمان های اولیه هموروئید استفاده از پماد آنتی هموروئید است. استفاده از این پماد موجب می شود علائم بیماری به سرعت رفع شوند. این دارو دارای خواص قابض، ضددرد و ضد التهاب در نتیجه استفاده از آن می تواند به سرعت علائمی مانند درد، التهاب، تورم و حتی خارش و سوزش را نیز از بین ببرد.

 

 

یکی از درمان های اولیه هموروئید استفاده از پماد آنتی هموروئید است. استفاده از این پماد موجب می شود علائم بیماری به سرعت رفع شوند. این دارو دارای خواص قابض، ضددرد و ضد التهاب در نتیجه استفاده از آن می تواند به سرعت علائمی مانند درد، التهاب، تورم و حتی خارش و سوزش را نیز از بین ببرد.

 

هموروئید یا بواسیر یکی از بیماری های شایع مقعدی است، پیش بینی می شود، هموروئید از هر دو نفر یک نفر را درگیر نماید. این بیماری موجب تورم عروق در این ناحیه شده و درد زیادی را به همراه دارد. این بیماری علائم دیگری مانند خونریزی، التهاب و … را نیز در پی دارد. بسیاری از افراد به دنبال راه حل هایی برای درمان هموروئید هستند که بتوانند آن را در کمترین زمان ممکن درمان نمایند. این عارضه بسته به میزان پیشرفت و مرحله بیماری شامل درمان های مختلفی می شود، اما به یاد داشته باشید حتی اگر با راه حل های اولیه علائم شما تسکین یابد باز هم درمان قطعی انجام نشده و نیاز به روش های تهاجمی برای درمان قطعی است. یکی از درمان های اولیه هموروئید استفاده از پماد آنتی هموروئید است. استفاده از این پماد موجب می شود علائم بیماری به سرعت رفع شوند. این دارو دارای خواص قابض، ضددرد و ضد التهاب در نتیجه استفاده از آن می تواند به سرعت علائمی مانند درد، التهاب، تورم و حتی خارش و سوزش را نیز از بین ببرد.

موارد مصرف پماد آنتی هموروئید

همان طور که ذکر کردیم این پماد اثرات مختلفی را برای به بدن به همراه دارد، از همین روی در درمان بسیاری از بیماری ها مفید است. از جمله بیماری هایی که با استفاده از پماد آنتی هموروئید بهبود می یابند، می توانیم به این موارد اشاره کنیم :
درمان عارضه های مقعدی نظیر هموروئید، شقاق، فیستول
التهاب راست روده
خارش اطراف مقعد

عوارض جانبی

استفاده از این پماد به جز در مواردی که بیش از اندازه مصرف شود، عوارض جانبی را به دنبال ندارد. از همین روی لازم است استفاده از این پماد مطابق نظر پزشک و میزان تعیین کرده وی باشد. برخی از عوارضی که در اثر استفاده بیش از اندازه این پماد ایجاد می شود، به این شرح است :
التهاب و سرخی پوست
واکنش های حساسیتی
خارش و سوزش
درد
خونریزی

نکاتی در رابطه با مصرف پماد آنتی هموروئید

آنتی هموروئیداز این دارو می توان دو نوبت در روز یک بار صبح و یک بار شب استفاده نمود. بهترین زمان بعد از اجابت مزاج است.
دوره مصرف این دارو 7 طی روز تعیین شده است و بعد از آن، باید مصرف دارو را قطع نمایید.
قبل از مصرف حتماً با پزشک مشورت نمایید. این مورد در رابطه با زنان باردار و شیرده ضروری است.
برای استفاده از این پماد نیاز به اپلیکاتور مخصوص است و باید قبل و بعد از مصرف دارو اپلیکاتور را با آب و صابون بشویید.
مصرف این دارو برای مبتلایان به ضایعات ویروسی و قارچی، عفونت های ثانویه مقعد و ضایعات سلی مقعد ممنوع است.
در صورتی که مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کردید، اگر زمان زیادی نگذشته استفاده نمایید ولی اگر زمان زیادی گذشته نیازی به استفاده دو برابر از دارو در نوبت بعدی نیست.
این پماد را در دمای اطاق و به دور از دسترس اطفال قرار دهید.
جهت نتیجه گیری بهتر می توانید همزمان با مصرف این دارو رژیم غذایی خود را اصلاح نموده و مصرف فیبر را به آن بیافزاید، افزایش مقدار مصرف آب نیز در درمان موثر است.
بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر...
ما را در سایت بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : jody medicinemagazine بازدید : 525 تاريخ : يکشنبه 13 مرداد 1398 ساعت: 16:33

حمام سیتز و کاربرد آن برای درمان بیماری های مقعدی مانند بواسیر

 

حمام سیتز می تواند به شدت در درمان یبوست موثر باشد. به علاوه استفاده از این روش به بهبود علائم بیماری های مقعدی نظیر شقاق و بواسیر نیز کمک می کند

 

 

حمام سیتز یا حمام نشیمن نوعی روش درمان سنتی و قدیمی برای درمان مشکلات و بیماری های نواحی تناسلی است. مهمترین کاربرد این حمام، رفعهموروئید و علائم آن است. این روش بر پایه آب درمانی بنا شده و می تواند به بهبودی علائمی مانند درد و تورم ناحیه مقعد کمک نماید. همچنین در از بین بردن عفونت نیز موثر خواهد بود. برای استفاده از این حمام تنها کافی است لگنی پر از اب نسبتاً گرم داشته باشید، و برای مدت 15 الی 20 دقیقه در این آب گرم بنشینید، به گونه ای که نواحی کفل ها و باسن به طور کامل در آب قرار گیرد. برای تاثیر بیشتر می توانید مقداری مواد ضدعفونی کننده طبیعی نظیر جوش شیرین، نمک و یا سرکه نیز به این آب بیافزایید.

 

آماده سازی حمام سیتز

سیتز

  • برای استفاده از این حمام می توانید لگن آبی تهیه کرده و یا از لگن های مخصوص این کار که بر روی توالت فرنگی نصب می شود، استفاده نمایید.
  • در مرحله اول لگن مورد نظر را با مواد شوینده شستشو دهید تا به طور کامل ضد عفونی شود.
  • لگن را از آب گرم پر نمایید. دمای آب باید در حدود 43 درجه تنظیم شود، یعنی به گونه ای که آب سرد نباشد اما پوست نسوزد.
  • لگن را به اندازه 7 الی 10 سانت پر نمایید.به اندازه ای که نواحی نشیمنگاهی به طور کامل در آب قرار گیرد.
  • اگر زخم عفونی دارید، می توانید مقداری جوش شیرین، نمک و .. به آب بیافزایید.
  • پس از آماده شدن حمام می توانید برای مدت 15 الی 20 دقیقه در این آب بنشینید.
  • بهترین زمان استفاده از این حمام پس از اجابت مزاج است.
  • از این روش می توان چندین مرتبه در روز استفاده نمود.
  • در آخر برای خشک کردن مقعد از حوله نرم استفاده نمایید.

تعداد دفعات استفاده از این حمام باید توسط پزشک تعیین شود، اما استفاده زیاد از آن نیز عارضه ای را به همراه ندارد. تنها عارضه ای که ممکن است پس از حمام سیتز ایجاد شود، عفونت است که در صورت عدم رعایت بهداشت ایجاد می شود. در صورت بروز علائم مانند سوزش و خارش استفاده از حمام را ادامه ندهید.

کاربرد حمام سیتز

استفاده از آب گرم در حمام سیتز می تواند با شل نمودن عضلات و افزایش گردش خون در این ناحیه به بهبودی علائم بیماری مانند کمک نماید. این حمام می تواند به شدت در درمان یبوست موثر باشد. به علاوه استفاده از این روش به بهبود علائم بیماری های مقعدی نظیر شقاق و بواسیر نیز کمک می کند. افراد با بیماری های زیر می توانند از حمام سیتز برای تسکین علائم خود استفاده نمایند :

  • مبتلایان به بواسیر
  • مبتلایان به شقاق
  • مبتلایان به فیستول
  • افرادی که به تازگی جراحی مقعد انجام داده اند.
  • افرادی با زخم های تناسلی
  • افراد مبتلا به پرولاپس رکتوم
  • زنانی که به تازگی زایمان کرده اند.

با این حال استفاده از حمام سیتز نمیتواند راه حل قطعی برای درمان بواسیر باشد، زیرا تنها قادر است علائم بیماری را به طور موقت از بین ببرد. برای درمان قطعی این بیماری لازم است از روش های قطعی درمان مانند لیزر درمانی استفاده نمایید.

بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر...
ما را در سایت بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : jody medicinemagazine بازدید : 572 تاريخ : يکشنبه 13 مرداد 1398 ساعت: 16:33

آشنایی با وظایف کولون یا روده بزرگ، نشانه های سرطان کولون

کولون یکی از بخش های مهم در بدن به شمار می رود، اگرچه کولون همانند روده باریک، در تغذیه و تعادل آب و الکترولیت اهمیت حیاتی ندارد ولی مواد زائد روده کوچک را در خود جای داده و وظیفه جذب مواد غذایی را دارا می باشد. این قسمت از بدن ممکن است دچار بیماری هایی از جمله دیورتیکولوز ، ولولوس ، پولیپها و کانسر شود و در عملکرد این قسمت از بدن اختلال ایجاد نماید.

کولون چیست ؟

کولون یا همان روده بزرگ بخشی از لوله گوارش و یا همان خم روده به شمار می رود. اصلی ترین وظیفه کولون جذب آب و املاح است. از نظر آناتومیکی کولونسیگموئید همان خم روده بوده که دنباله پس‌روده نزولی است و در حفره خاصره سمت چپ قرار دارد. روده در این قسمت متسع شده یا گسترش یافته، زیرا مدفوع در این قسمت می ماند تا زمانی که از بدن دفع شود. طول کولون در حالت معمول ۴۰ سانتی متر است اما این طول در افراد مختلف متفاوت است و امکان بیشتر و یا کمتر بودن آن وجود دارد.

خون رسانی به این قسمت از بدن از طریق شاخه‌های سرخرگ مزانتریک فوقانی و تحتانی است، همچنین تخلیه خون از راه وریدهای مزانتریک فوقانی و تحتانی به ورید باب می‌باشد .

وظایف کولون

به طور عمده کولون پنج وظیفه زیر را بر عهده دارد :
جذب آب و املاح
ترشح هورمون های مخصوص
کمک به حرکت مواد زائد به سمت انتهای دستگاه گوارش
شکل دادن به مدفوع
دفع مدفوع
مواد غذایی که از طریق روده باریک جذب نشده اند، وارد کولون شده تا جذب و هضم شوند و در انتها به شکل مدفوع از همین قسمت از بدن دفع خواهند شد.

سرطان کولون

سرطان کولون

در حال حاضر سرطان کولون سومین سرطان شایع است که سبب بروز توده هایی در این قسمت از بدن می گردد. ۹۵ % از سرطان های کولون از نوع آدنوکارسینوما است یعنی اغلب پوشش روده را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری اغلب با تومور های خوش خیم شروع شده و با گذشت زمان به تومور هایی بدخیم تبدیل می شود. عواملی از جمله افزایش سن، سابقه خانوادگی، رژیم غذایی پرچرب و کم فیبر و سرطان ناحیه دستگاه تناسلی زنان ریسک ابتلا به این سرطان را به شدت افزایش میدهد.
آدنوم یا پولیپ های روده بزرگ مهمترین علت تشکیل این سرطان در روده بزرگ است. امکان بروز این سرطان در هر سنی وجود دارد ولی اغلب افراد بالای ۴۰ سال را درگیر میکند. در اغلب موارد این بیماری هیچ علامت خاصی را به همراه ندارد از همین روی با معاینات منظم شناسایی می شود. به همین سبب به همه افراد توصیه می شود، در دوره هایی منظم برای شناسایی این بیماری مراجعه کنند. از نشانه های سرطان کولون می توانیم به این موارد اشاره کنیم.
درد مبهم شکم
تغییر در اجابت مزاج
مشاهده خون تازه بر روی مدفوع و یا تغییر رنگ آن
احساس خستگی، رنگ پریدگی و افزایش ضربان قلب
کاهش وزن
تهوع و استفراغ
حس دفع ناقص مدفوع

بیشتر بخوانید:

بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر...
ما را در سایت بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : jody medicinemagazine بازدید : 484 تاريخ : يکشنبه 13 مرداد 1398 ساعت: 16:32

آشنایی با رکتوم یا راست روده، پرولاپس و سرطان رکتوم

رکتوم از قسمت های حساس و مهم در بدن است که نقشی اساسی در عمل دفع و کنترل آن دارد. این قسمت از بدن نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد زیرا شرایطی مانند یبوست و هموروئید درمان نشده به شدت بر آن تاثیر گذار است. در ادامه به معرفی و تشریح بیشتر این قسمت از روده بزرگ در دستگاه گوارش انسان می پردازیم :

 

رکتوم کجاست ؟

رکتوم یا راست روده قسمت انتهایی سیگموئید است، طول این قسمت از روده ۱۲ الی ۱۵ سانتی متر است و بعد از رکتوم، مقعد قرار دارد. قسمت زیرین راست روده گشاد شده و آمپول راست روده‌ای نامیده می شود. ماهیچه های رکتوم همانند ماهیچه های سایر قسمت های روده بوده و الیاف طولی در خارج و الیاف حلقوی در داخل قرار دارند، اما ساختار رکتوم در زنان و مردان متفاوت است. از بیماری هایی که ممکن است رکتوم را درگیر نماید، می توانیم به سرطان کلورکتال،دیورتیکولار، آنژیودیسپلازی، IBD، کولیت سودوممبرانوس، کولیت ایسکمیک، پیچ خوردگی روده و … اشاره کنیم.

کاربرد رکتوم

وظیفه رکتوم در بدن حفظ موقت مدفوع است. در دیواره های رکتوم گیرنده هایی حساس به اتساع وجود دارد، وظیفه این گیرنده ها این است که هر زمان که مدفوع به رکتوم رسید و باعث اتساع آن شد، احساس دفع را به فرد بدهد. در صورتی که فردی نسبت به این حس بی تفاوت عمل نماید، دچار یبوست خواهد شد.

بخش های مختلف رکتوم

راست روده از سه قسمت زیر تشکیل شده است :

  •  غشا مخاطی : غشا مخاطی دیواره داخلی روده را تشکیل میدهد. این مخاط از غدد تشکیل یافته ترشح شده و به گذر مدفوع کمک می نماید.
  • Muscularis propria : این لایه ماهیچه ای، دیواره میانی روده را تشکیل می دهد. وظیفه این لایه ماهیچه ای کمک به بیرون راندن مدفوع ضمن حفظ پیکر راست روده می باشد.
  • Mesorectum: این بافت چربی سرتاسر راست روده را احاطه کرده است.

یکی دیگر از قسمت های مهم راست روده یا رکتوم گره های لنفاوی است،  گره های لنف بخشی از سیستم ایمنی بدن به شمار می رود. و در نظارت و کنترل ورود مواد مضر به بدن تاثیر گذار است. البته این گره ها تمامی بدن از جمله راست روده را درگیر نموده است.

پرولاپس رکتوم

پرولاپس

یکی از شایع ترین عارضه هایی که ممکن است رکتوم را درگیر نماید، پرولاپس رکتوم است. این عارضه به معنی افتادگی قسمتی از بدن است و زمانی اتفاق می افتد که رکتوم به درون پیچیده شده و از یکی از منافذ طبیعی بدن بیرون بزند. این بیرون زدگی در دو فرم کامل و ناقص رخ می دهد، چنانچه نوع ناقص باشد تنها مخاط روده دچار بیرون زدگی شده ولی اگر فرم کامل باشد، علاوه بر مخاط قسمتی از روده نیز از بدن خارج می شود. از دلایل بروز پرولاپس می توانیم به ضعف عضلات مقعد در پرولاپس کامل و هموروئید در پرولاپس ناقص اشاره کنیم. مهمترین نشانه های بروز پرولاپس به این شرح است :

  • خروج بی اختیار مدفوع
  • ترشح
  • خونریزی رکتوم
  • خارش و درد
  • تورم و یا خروج توده از مقعد

سرطان رکتوم

اگر سلول های سرطانی در قسمت پایین روده یا همان راست روده رشد کنند، سرطان روده رخ میدهد. این سرطان دلیل و علت واضحی ندارد ولی در اغلب موارد شروع سرطان از رشد پولیپ هایی بر سطح روده بوده که در گذر زمان ممکن است به دیواره راست روده نفوذ کرده و موجب سرطان های بدخیم شود. از عواملی که ریسک ابتلا به این سرطان را افزایش میدهد، می توانیم به افزایش سن، استعمال دخانیات، سابقه خانوادگی و بیماری التهابی روده اشاره کنیم.

بیشتر بخوانید:

 

بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر...
ما را در سایت بواسیر چیست و راه های درمان بیماری بواسیر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : jody medicinemagazine بازدید : 486 تاريخ : يکشنبه 13 مرداد 1398 ساعت: 16:32

لینک دوستان

خبرنامه